úterý 1. června 2010

Vietnam tehdy a... tehdy ?

Zkušený voják dává poslední rozkazy. Nabije zbraň a popřeje svému týmu hodně štěstí. Připraví se a po kontrole výbavy vyráží dveře spouští se smrtící roj střel, nezáleží na tom kdo v místnosti je. Členové Vietcongu, NVA nebo ženy a děti. Dostali jasný úkol : Vyčistit budovu. Nábojnice téměř neslyšně dopadají na zem. Střelba neutichá. Několik sekund trvající záblesky a křik utichly. Voják zajišťuje zbraň a lehce kopne do nejbližšího těla. Žena se nehýbe. Otočí se na svého parťáka a polohlasem pronese "Myslím, že tady jsme skončili".......

Asi tak to mohlo vypadat při čistění jednotlivých ulic, domů a místností během bojů v Huế. Americká vojska dostala za úkol znovu získat město během Novoroční ( Tet ) ofenzívy. Použity byly stovky bomb, dělostřelectvo a snad i napalm. A to všechno přímo na Huế. Počet obětí jak civilních, tak vojenských se pohyboval kolem 10.000 . Ale nic z toho jako by nebylo. Proč ? Ptáte se možná co to zase píšu za nesmysly. Následující článek se bude totiž věnovat míře reality v připravovaném MEGA-GIGA-SUPER-HITU od Treyarchu, Call Of Duty : Black Ops.


Nejdříve něco málo informací o tomto titulu, který by se měl objevit na pultech obchodů 9.11. 2010. Tato FPS by se měla odehrávat během studené války , a to hned v několika časových etapách a bojištích. Zastřílet by jsme si tak měli ve Vietnamu nebo na Sibiři. Objevit by se měla spousta inovací ( I když zatím nikdo neví zda to jsou opravdu inovace, ne jen ukradené nápady jako v případě MW2 ). Ale - Jsou novinky a úpravy k něčemu, když hra bude realistická asi jako pacman ? Odpověď zní zřejmě ano. Bohužel většina hráčů ( Ať děti nebo i dospělí ) přijímá hru jak jim je předložena. Je jim jedno jestli Američani osvobodili Berlín, jestli se M1 Garand opravdu musí přebít až když se vystřílí zásobník a nebo že mají nepřátelé vždy stonásobnou přesilu. Na tom je ale založen herní průmysl - koupil by si někdo hru kde je hráč po jednom zásahu mrtvý ? Kde nemá 650 nábojů ? Kde se nenaučí během sekundy řídit tank ? Ano, koupil. A těch her je spousta. Namátkou třeba Red Orchestra, z části i Arma nebo Operace Flashpoint.
Ale zpátky k tématu - Realističnost v Black Ops. Stejně jako u předchozích dílů ( A většiny dalších FPS ) se nesmí očekávat vojenský simulátor. Nepřátel budou vždy stovky, nábojů tisíce a hráč bude mít odolnost ocelového slona. Kritizovat se tedy dá buď stránka grafická (tj. modely, textury nebo mapy ) a nebo faktická.....


Zřejmě si jako spoust dalších myslíte, že válka ve Vietnamu vlastně nebylo nic tak strašného. Sedět na základně. poslouchat hudbu, občas shodit napalm na Vietcong a pak zase poslouchat hudbu. Bohužel tento názor podporuje spousta Pentagonem podporovaných filmů. Boje většinou neprobíhaly ze vzduchu, ale na zemi. Američtí vojáci umírali podstatně víc než v už zmíněných filmech kde z celé jednotky po boji proti divizi NVA zemře jeden voják. A Američané nikdy nedobyli důležitou kótu hned na první pokus. Ovšem ve hře bude skutečnost jiná. Spojenci zásadně střílí pouze partyzány a vždy varují před střelbou do civilistů ( a přitom ve skutečnosti bylo 60% náletů nebo dělostřelecké palby zamířeno právě na vesnice kde se nevyskytovali žádní členové Vietcongu nebo NVA ). V městských bojích ( Což bude pravděpodobně většina Vietnamské kampaně ) budou zřejmě převládat úkoly typu "dostaň se z místa A do místa B". A jak asi bude mise probíhat ?

Oba muži vchází na ulici. Nikde nikdo. Dají se do leva. V okně tři členové Vietcongu, stačí tři rychlé rány a všichni jsou mrtví. Tank. Naštěstí se u stěny nachází několik beden s raketomety, jeden z vojáků bleskově popadá RPG a 18 raket. Vystřelí. Tank se v epické explozi rozletí na několik kusů. 4 vojáci Vietcongu. Stačí pár střel a nepřítel je bez odporu zlikvidován. Četa Vietcongu. Stačí se schovat, hodit granát a čekat. Po dvou sekundách je celá četa rozmetána. Jeden ale přežil. Jedna kulka, jeden mrtvý. Pokračují. Dalších několik členů Vietcongu. Další nábojnice dopadají na zem. Pokračují. Za rohem se objeví několik siluet, jeden z vojáků bleskurychle zařve "NESTŘÍLEJ - to jsou civilisté!". Druhý voják uposlechne a sklopí zbraň....


Realita byla ale jiná.Američtí vojáci se pohybovali ve skupinách okolo 20, 30 vojáků. (Uznejme ale že ve hře hrajete za člena speciálních jednotek.) Často je na nekonečné desítky minut zastavili i tři nebo čtyři členové Vietcongu. Při přesunu se museli neustále krýt, odkudkoliv mohla přijít první rána. A většinou spustili palbu jakmile spatřili kohokoliv kdo neměl zelenou uniformu.... Blížíme se k závěru, proti kterému můžete protestovat nebo s ním nesouhlasit. Ale to bude asi tak všechno co s tím budete moci dělat.


Jak to tedy bude s realističností v Black Ops ? Zřejmě stejně jako v ostatních dílech Call of Duty. Američané jsou ti hodní, dávají pozor na civilisty, sami jsou nezranitelní. Mrzí mě že se nemůžu více rozepsat, ale není o čem. Respektive není jak :) Nevím jak si utřídi myšlenky, a seskládat z nich článek. Ale počkat - chtěl jsem psát o realitě, ale grafickou stránku jsem úplně vynechal ! No nic, budu ji muset věnovat další článek.

Žádné komentáře:

Okomentovat